pondělí 10. června 2013

Vražedné dávky chemoterapie | 1.část

 fotka z nemocnice

Jakmile vám zjistí nádor, jste okamžitě hospitalizovaní na nějakém onkologickém oddělení. Zavedou vám centrální katetr nebo port (podle toho jakou léčbu vám dají). Tím se podávají všechny chemicky toxické látky cytostatik (tedy chemoterapie) a odebírá se tím i krev. Tahle terapie by měla zabránit v oddělení nádoru do jiného orgánu, zastavit zvětšování a nebo úplně odstanit nádor, ale bohužel to nefunguje u všech. Radioterapii jsem neměla.

Čtyři cykly chemoterapie:
  • Adjuvantní – podává se po radikální operaci nebo po radioterapii s cílem podpořit účinek
  • Neoadjuvantní – podávaná před operací nebo radioterapií s cílem zmenšin nádorovou masu a tak usnadnit vlastní výkon
  • Kurativní – podání chemoterapie s cílem vyléčit. Někdy též radikální. Běžné jsou vysoké dávky a tedy i vyšší nežádoucí účinky.
  • Paliativní – podávaná pro zlepšení stavu bez cíle definitivně zlikvidovat nádor, ale pouze zamezit jeho růstu nebo dokonce dosáhnout různě dlouhé remise.

Nebudu sem psát jestli máte dřív slabší a pak silnější chemo a na kolik měsíců to máte, jaké látky kapete apod,... protože KAŽDEJ TO MÁ JINAK. Napíšu vám, jak jsem to měla já. S tímhle článkem mi pomáhala máma, protože já už si nic nepamatuju :D

Celé dny většinou ležíte na posteli a koukáte na TV nebo jste na notebooku, navečer je možnost jít na hernu. Co je důležitý, že vám dají stojan (kam se věší látky, co kapete) a s tím jezdíte všude, na záchod, na chodbu se zvážit, na ošetřovnu, protože ten stojan je vlastně spojenej hadička od vašeho centrálu k těm látkám co do vás pouštěj. Na těch stojanech jsou i takové krabičky (pumpy) a ty vždycky zapípaly, když nějaká látka dokapala. HROZNĚ otravný to pípání.
Co bylo víc otravný, že vám většinou měřili moč, takže jsem musela vykonávat svou potřebu do mísy, kterou jsem měla vedle postele.
Samozřejmě vám berou před chemoterapií a myslim, že i po chemo. krev a zjišťují, kolik máte krvinek, destiček,... (k tomu slouží centrální katetr). Ty se vám během chemo. snižují (někdy o dost) a když jich máte opravdu málo, tak vám dají transfúzi (jak krve tak deštiček).

transfúze krve

1 TÝDEN
Kolik dní jsem kapala: 3
Látky, které jsem kapala: Cisplatina, Doxorubicin
Pobyt v nemocnici: 5 dní
Silnější chemoterapie - První den jsem tam přijela, to nic. Druhý den mě zavodňovali (pouštěli do mě nějakou vodu, aby tu chemo. vůbec moje tělo sneslo). První den kapání byl v pohodě, od druhého dne až do skončení kapání jsem 5x denně zvracela, bylo mi hodně nevolno, měla jsem silné bolesti hlavy, nechuť k jídlu a pití + opuchl mi hrozně moc jazyk, prostě celá pusa, nemohla jsem polykat, natož pít pití. Po skončení kapání jsem byla totálně mrtvá, že jsem se nemohla ani pořádně hejbat. Hned mi přestaly krámy (jediný plus).

stojan s chemo

2 TÝDNY PŘESTÁVKA - jela jsem si odpočinout domů. Doma mi začaly padat vlasy. Pamatuju si, jak jsem se ráno probudila a uviděla vlasy na polštáři. Ke konci týdnu už jsem měla sem tam mini plešky a vlasy se mi cuchaly. Nosila jsem to pořád v drdolu, věděla jsem, že když si ty vlasy odgumičkuju, tak mi zůstavou v ruce :D Takže jsme je pak ostříhaly a oholily. Na třetí tejden jsem už nastupovala plešatá.


3.TÝDEN
Kolik dní jsem kapala: 1 den - 4hodiny
Látky, které jsem kapala: Methotrexát
Pobyt v nemocnici: 5 dní
Slabší chemoterapie - První den zavodnění (to se můsí před každou chemo). Pak jsem 4hodiny kapala. Poté jsem ty 4 dny a čtvrt musela tu látku vyloučit. Měřili mi i Ph moči, protože se to potom většinou snižovalo. Bolela mě hlava a měla jsem nevolnost.

VÍKEND DOMA

4.TÝDEN 
Kolik dní jsem kapala: 3
Látky, které jsem kapala: Cisplatina, Doxorubicin
Pobyt v nemocnici: 5 dní
Silnější chemoterapie - Začali mi dávat Ement (míň jsem potom zvracela). A to samí jako v 1.tejdnu.

2 TÝDNY PŘESTÁVKA

5.TÝDEN - Methotrexát - loupala se mi a červela kůže na prstech (a pak víkend doma)
6.TÝDEN - Methotrexát - zánět v očích (neustálé slzení a dělání ospalků) (pak víkend doma)
7.TÝDEN - Cisplatina a Doxorubicin (pak dva týdny doma)

8.TÝDEN - Methotrexát - krvácení do moč.měchýře (víkend doma)
9.TÝDEN - Methotrexát -  objevila se krev v moči

Za celý tenhle cykl jsem ubyla na váze 4kg.
Za 14 dní mě čekala amputace nohy (chemoterapie nezabrala, nádor se o pár milimetrů zvětšil).
Amputaci jsem měla 2.listopadu 2012 - Ležela jsem 14dní ja JIPce, pak mi ještě zbýval týden do další chemoterapie.

při chemo. se snižovala imunita, takže všichni pacienti museli nosit všude roušky

TADY BYCH ASI SKONČILA, TOHLE BYLA TEPRVE PRVNÍ ČÁST, DRUHOU ČÁSTÍ BUDU POKRAČOVAT ZÍTRA.

4 komentáře:

  1. To je síla kolik jsis toho prožila! Nedokážu si to vůbec představit. Držím ti palce ať jsi pořád takhle silná! :)
    Těšim se na další článek, je to hrozně zajímavý

    OdpovědětVymazat
  2. Vůbec si to nedovedu představit.. musíš být strašně silný člověk a to je dobře. Ačkoliv tě neznám a na tvůj blog jsem narazila náhodou, určitě tu nejsem naposled. O takových věcech by se mělo psát, třeba i jako motivace pro někoho, koho by to mohlo potkat.. Držím ti palce, ať je to teď už jen lepší.

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj, kapu stejny MAP, dle EUROMAS, po druhem cyklu byla radikalni operace, z prevence odebrali oko, nyni kapu "meth" v predposlednim cyklu a zatim pohoda

    preju ti hodne zdravi a sil, me osobne hodne pomahaji boruvky a hodne moc tekutin, biodzusy, a hlavne v pripade methotrexatu tri dny pred a dokud nepadne hladin meth na 0,1 nepozivat maso a vit C, pak zas hodne doplnit, telo to potrebuje, a take hodne pomaha pohyb, driv se to telo s tim vyrovna, zkousel sem lezet doma a nic moc, a pak dalsi cyklus, kdyz sem chodil ven (casto) tak sice jsem byl vecer hotovej, ale bylo den ode dne lepsi o))).

    Bojuj!!

    OdpovědětVymazat
  4. PS:

    zada boli, kdyz si pychas rustaky na bily krvinky ;o)), po nekolika dnech by to melo odeznit

    OdpovědětVymazat